´╗┐
 
   Oferta Zimowiska- Obozu sportowego 2014
   Jednodniowe warsztaty edukacyjne
 
 
Modelowe Wiejskie Centrum Ekoturystyki Przyjazne Środowisku
Zielona Szkoła w Sendeniu
Dyrektor- Olga Wilczek
Sendeń Mały 2/2
09-520 ┼ü─ůck
e-mail: zielonaszkola@op.pl tel. 24-261-40-49, 500-230-795
www.gminalack.pl


Oferujemy:
- Zakwaterowanie, wy┼╝ywienie dla grup zorganizowanych;
- Edukacj─Ö ekologiczn─ů;
- Noclegi dla indywidualnych turystów;
- Domowe posiłki;
- Warsztaty, konferencje;
- Imprezy rekreacyjno-ekologiczne dla szkó┼é.

„SSM - Zielona Szko┼éa” jest profesjonaln─ů instytucj─ů edukacyjn─ů dzia┼éaj─ůc─ů przez ca┼éy rok. Znajduje si─Ö w niewielkiej miejscowo┼Ťci Sende┼ä, w turystycznej Gminie ┼ü─ůck, 20 km od P┼éocka, 40 km od W┼éoc┼éawka.

Zakwaterowanie: grupy do 41 osób w pokojach wieloosobowych, oddzielny pokój dla wychowawców (1 opiekun na 15 uczestników- gratis), toalety, natryski;
Wyżywienie: 4 smaczne posiłki dziennie,
Ceny usług: 44 zł/osobodzień obejmuje zakwaterowanie, wyżywienie,

Na zorganizowane grupy (oprócz zakwaterowania i wy┼╝ywienia) czeka pi─Ökna i przestronna wiata turystyczna z kominkiem i miejscem na ognisko, 45 rowerów, boisko do pi┼éki siatkowej, boisko do pi┼éki no┼╝nej, stó┼é do ping-ponga.
Niew─ůtpliwym atutem gminy s─ů wyj─ůtkowo korzystne warunki przyrodnicze dla rozwoju ró┼╝nych form turystyki, rekreacji i edukacji.
Oferujemy podczas pobytu kilkudniowego wypoczynek w przyjaznej atmosferze, po┼é─ůczony z edukacj─ů przyrodniczo – le┼Ťn─ů lub zaj─Öcia edukacyjne jednodniowe dla dzieci i m┼éodzie┼╝y z zakresu ekologii, ochrony przyrody i ┼Ťrodowiska naturalnego.
Udost─Öpniamy placówk─Ö równie┼╝ na noclegi, na konferencje, imprezy okoliczno┼Ťciowe.
W Sendeniu w odleg┼éo┼Ťci 300 metrów od „SSM – Zielonej Szko┼éy znajduj─ů si─Ö sklepy spo┼╝ywcze, ko┼Ťció┼é. W ┼ü─ůcku odleg┼éym o 5 km znajduje si─Ö O┼Ťrodek Zdrowia, Poczta, Bank Spó┼édzielczy.

Sukcesy „SSM – Zielonej Szko┼éy” w Sendeniu

1. Mecenas Polskiej Ekologii 2010 w Narodowym Konkursie Ekologicznym „Przyja┼║ni ┼Ürodowisku” pod honorowym Patronatem Prezydenta RP w kategorii „Promotor Ekologii”.
2. Laureat w VIII Edycji Narodowego Konkursu Ekologicznego „Przyja┼║ni ┼Ürodowisku” pod honorowym Patronatem Prezydenta RP w kategorii „Promotor Ekologii”.
3. Wyró┼╝nienie w VII Edycji Narodowego Konkursu Ekologicznego „Przyja┼║ni ┼Ürodowisku” pod honorowym Patronatem Prezydenta RP w kategorii „Promotor Ekologii”.
4. Wyró┼╝nienie w VI Edycji Konkursu „Sposób na Sukces” za Najlepsze Dzia┼éania Kreuj─ůce Przedsi─Öbiorczo┼Ť─ç i Nowe Miejsca Pracy na Terenach Wiejskich wspólnie z Urz─Ödem Gminy w ┼ü─ůcku.

Tre┼Ťci realizowanego programu w „SSM – Zielonej Szkole” w Sendeniu:
1. Zaj─Öcia w Nadle┼Ťnictwie ┼ü─ůck:
- zwiedzanie zabytkowej wy┼éuszczarni szyszek oraz izby przyrodniczo-le┼Ťnej
- organizowanie w sali edukacyjnej pogadanek, zaj─Ö─ç o tematyce przyrodniczej, ogl─ůdanie filmów przyrodniczych
- zwiedzanie Szkó┼éki Le┼Ťnej w Woli ┼ü─ůckiej
- zaj─Öcia na ┼Ťcie┼╝ce dydaktycznej po┼éo┼╝onej na terenie Le┼Ťnego Kompleksu Promocyjnego Gostyni┼äsko – W┼éoc┼éawskiego
2. Przeja┼╝d┼╝ki bryczkami
- poznawanie walorów krajoznawczych terenu
- kszta┼écenie wra┼╝liwo┼Ťci na pi─Ökno krajobrazu
3. Przeja┼╝d┼╝ki kucykami
4. Lekcje przyrodnicze w terenie:
- pokazy sokolnicze, podczas których uczestnicy zapoznaj─ů si─Ö z technikami polowania na drapie┼╝ników
- pokaz gadów po┼é─ůczony z pogadank─ů „W─Ö┼╝e nie s─ů zimne i ┼Ťliskie”
- praktyczne rozpoznawanie gatunków zwierz─ůt,
- porady przy obserwacjach i hodowli zwierz─ůt
- rozpoznawanie zwierz─ůt po ┼Ťladach. Zaj─Öcia obejmuj─ů swym zakresem aktywne metody ochrony przyrody
- nowoczesne metody bada┼ä nad zwierz─Ötami po┼é─ůczone z prezentacj─ů ameryka┼äskiego urz─ůdzenia s┼éu┼╝─ůcego do odszukiwania zwierz─ůt
5. Zapoznanie z urz─ůdzeniami ekologicznymi znajduj─ůcymi si─Ö na terenie placówki: kolektory s┼éoneczne, kot┼éownia na biomas─Ö, oczyszczalnia hydroponiczna z monitoringiem.
- Do czego wykorzystywane s─ů kolektory s┼éoneczne?
- Co to jest biomasa, typy biomasy?
- Na czym polega działanie oczyszczalni ekologicznej?
6. Zapoznanie si─Ö z zagadnieniami wytwarzania ceramiki ludowej i artystycznej oraz praktyczne zaj─Öcia zwi─ůzane z samodzielnym wykonywaniem przedmiotów z gliny
- małe rzeźby
- naczynia
- bi┼╝uteria
- przedmioty toczone na kole
7. Zaj─Öcia plenerowe z rysunku i malarstwa
8. Warsztaty przyrodnicze w lesie – Walory krajoznawcze Gostyni┼äsko-W┼éoc┼éawskiego Parku Krajobrazowego, pomniki przyrody, rezerwaty
9. Zwiedzanie Stada Ogierów w ┼ü─ůcku
10. Mo┼╝liwo┼Ť─ç skorzystania z Hali Sportowo -Widowiskowej w ┼ü─ůcku
11. Zwiady terenowe
- wycieczki piesze lub rowerowe w kierunku Jeziora Sendeńskiego lub Jeziora Białego
- wycieczki piesze lub rowerowe szlakami turystycznymi
12. Zwiedzanie gospodarstw rolnych
- uczestnictwo w wypiekach chleba
- degustacja mleka
- zapoznanie uczniów z polskim tradycyjnym rolnictwem
13. Ognisko po┼é─ůczone z pieczeniem kie┼ébasek
- gaw─Ödy i ┼Ťpiewy przy ognisku
14. Zaj─Öcia w pasiece pszczelarskiej po┼é─ůczone z degustacj─ů miodu
- praktyczne zapoznanie ze specyfik─ů pracy w pasiece i zasadami jej funkcjonowania
- obserwacja pracy rodziny pszczelej i ogólna informacja o jej biologii
- omówienie i pokaz podstawowych produktów pszczelich
- degustacja i sprzeda┼╝ miodu
- pokaz urz─ůdze┼ä i sprz─Ötu pszczelarskiego
15. Zaj─Öcia w ogrodzie warzywnym i kwiatowym
16. Zaj─Öcia sportowe na terenie placówki lub w lesie
17. Zaj─Öcia ekologiczne na weso┼éo oraz ekologiczno – przyrodnicze „Poznaj i chro┼ä swoje ┼Ťrodowisko”
- dotycz─ů poznania poszczególnych cz─Ö┼Ťci przyrody,
- przedstawienie jej zagro┼╝enia i sposoby ochrony
Tematyka zaj─Ö─ç:
Woda - có┼╝ to takiego i jak ja chroni─ç?
Gleba – jak jest zbudowana i jak o ni─ů dba─ç?
Odpady – jak z nimi walczy─ç?
Recykling – có┼╝ to takiego?
Powietrze – có┼╝ to takiego i jak je chroni─ç?
Dziura Ozonowa – jak powstaje i jak jej przeciwdzia┼éa─ç?
Kwa┼Ťne Deszcze – przyczyny i skutki ich powstania
Hałas szkodzi!
Zdrowa ┼╝ywno┼Ť─ç – czyli co je┼Ť─ç, kiedy i w jakich ilo┼Ťciach?
Parki Narodowe – prezentacja multimedialna.
Pomniki Przyrody w P┼éocku – prezentacja multimedialna.
┼Ürodowisko Polski – prezentacja multimedialna.
┼╗ycie na ┼é─ůce – któ┼╝ taki na niej ┼╝yje?
Rozmna┼╝anie zwierz─ůt – czyli sk─ůd si─Ö bior─ů ┼╝aby?
18. Nauka segregacji ┼Ťmieci w miejscu ich powstawania.
19. Zaj─Öcia z kowalstwa.
20. Zaj─Öcia przyrodniczo- kulturowe


I. „ TROPEM ZWIERZ─äT”, „ZAPACH LASU”
• Dojazd autobusem do „SSM – Zielonej Szko┼éy” w Sendeniu ;nast─Öpnie przesiadka na rowery dojazd ┼Ťcie┼╝k─ů rowerow─ů do ┼ü─ůcka do Rezerwatu le┼Ťno – jeziornego „D─ůbrowa ┼ü─ůcka”
• Plenerowa opowie┼Ť─ç le┼Ťnika na temat ┼╝ycia lasu, dokarmianie zwierz─ůt, rozpoznawanie tropów, poznawanie szlaków w─Ödrówki zwierz─ůt, zagadnienia gospodarki le┼Ťnej (zalesienia, odnowienia ci─Öcia piel─Ögnacyjne i r─Öbne)
• Przejazd do le┼Ťnej kaplicy ┼Üw. Huberta – opowie┼Ť─ç o patronie my┼Ťliwych. nast─Öpnie przejazd nad brzegiem Jeziora ┼ü─ůckiego Du┼╝ego oraz informacje o ┼╝yciu jeziora ( flora i fauna)
• Przejazd rowerowy do centrum ┼ü─ůcka -zwiedzanie Stada Ogierów z 1820r., powozowni, historia ogl─ůdanych obiektów, opowie┼Ť─ç o koniach zwyci─Özcach zawodów hipicznych.
• Przejazd rowerami do siedziby Nadle┼Ťnictwa ┼ü─ůck- zwiedzenie Izby Edukacji Le┼Ťnej i Izby Pami─Öci Historycznej
• Przejazd rowerami po ┼Ťcie┼╝ce dydaktycznej w Le┼Ťnym Kompleksie Promocyjnym „ Lasy Gostyni┼äsko – W┼éoc┼éawskie”, opowie┼Ť─ç o ciekawych obiektach przyrodniczych na trasie kolejnych stacji ┼Ťcie┼╝ki.
• Zaproszenie do rezerwatu „Jastrz─ůbek”- podczas przejazdu rowerowego pogadanka o lesie, jego wzro┼Ťcie i piel─Ögnacji oraz ┼éowieckie opowie┼Ťci o rozpoznawaniu zwierzyny po tropach i ┼Ťladach jej bytowania, dokarmianiu i hodowli zwierzyny ┼éownej.
• Dojazd do Jeziora Sende┼ä – pogadanka na temat otaczaj─ůcej przyrody.
• ┼Üladem starych wiejskich chat – opowie┼Ť─ç o opuszczonych wiejskich osadach
• Na koniec powrót do Sendeniu, ognisko wraz z pieczeniem kie┼ébasek

II. „Walory otuliny Gostyni┼äsko – W┼éoc┼éawskiego Parku Krajobrazowego” - wyjazd rowerowy dla uczestników „SSM – Zielonej Szko┼éy” w Sendeniu po terenach gminy ┼ü─ůck

Przykładowe trasy:

TRASA 1
Sende┼ä – ┼ü─ůck ( Nadle┼Ťnictwo(opis zaj─Ö─ç poni┼╝ej), Hala Sportowa, Stado Ogierów, Kapliczka ┼Üw. Huberta), Pasieka Pszczelarska z degustacj─ů miodu– Zdwórz – ┼ü─ůck – Sende┼ä.
Obiekty przyrodniczo - kulturowe na trasie: Rezerwat D─ůbrowa ┼ü─ůcka, rezerwat Korze┼ä, rze┼║ba polodowcowa, jeziora: ┼ü─ůckie Du┼╝e, ┼ü─ůckie Ma┼ée, pasieka pszczelarska Zdworskie, ozdobny ogród przydomowy w Zdworzu.
D┼éugo┼Ť─ç trasy – 24 km.
Czas wycieczki – 5 godzin.

Warsztaty przyrodnicze w Nadle┼Ťnictwie ┼ü─ůck przeznaczone dla dzieci uczestnicz─ůcych w turnusach w „SSM -Zielonej Szkole’’ w Sendeniu.

1. Przyjazd grupy autokarem do Sendenia oraz przesiadka na rowery i wyjazd rowerowy do ┼ü─ůcka.
2. Przejazd rowerowy przez ┼Ťcie┼╝k─Ö dydaktyczn─ů biegn─ůc─ů przez naj┼éadniejsze fragmenty ┼é─ůckich lasów.
3. Zwiedzanie wy┼éuszczarni szyszek – obiekt zabytkowy, zbudowany w 1921 roku wraz z magazynem szyszek zbudowanym w latach 50-tych XX wieku.
4. Zwiedzanie ekspozycji przyrodniczej pokazuj─ůcej zwierz─Öta i ptaki ┼╝yj─ůce w naszych lasach. Mo┼╝liwo┼Ť─ç zorganizowania w sali edukacyjnej pogadanki i zaj─Ö─ç dla dzieci o tematyce przyrodniczej.
5. Dla ch─Ötnych uczestników skorzystanie z pola edukacyjnego wraz z placem rekreacyjnym, które wyposa┼╝one jest w urz─ůdzenia poprawiaj─ůce sprawno┼Ť─ç ruchow─ů
6. Przejazd ┼Ťcie┼╝ka rowerow─ů do szkó┼éki le┼Ťnej w Woli ┼ü─ůckiej wraz z przechowalni─ů sadzonek i nasion (funkcjonuje od 1982 roku, produkuje si─Ö na niej ok. 950 tysi─Öcy sadzonek, ponad dwudziestu gatunków drzew i krzewów le┼Ťnych rocznie).

PASIEKA PSZCZELA – przejazd rowerami od Kapliczki ┼Ťw. Huberta
• Praktyczne zapoznanie z specyfik─ů pracy w pasiece i zasadami jej funkcjonowania
• Obserwacja pracy rodziny pszczelej i ogólna informacja o jej biologii
• Omówienie i pokaz podstawowych produktów pszczelich
• Degustacja i pokaz miodów
• Pokaz urz─ůdze┼ä i sprz─Ötu pszczelarskiego

TRASA 2
Sende┼ä – ┼ü─ůck – Zdwórz – Zofiówka – Koszelówka (galeria malarska p. Alojzego Balcerzaka) – Matyldów – Za┼║dzierz – ┼ü─ůck – Sende┼ä.
Obiekty przyrodnicze na trasie: Rezerwat D─ůbrowa ┼ü─ůcka, rezerwat Korze┼ä, rze┼║ba polodowcowa, jeziora: ┼ü─ůckie Du┼╝e, ┼ü─ůckie Ma┼ée, Zdworskie, ozdobny ogród przydomowy w Zdworzu.
D┼éugo┼Ť─ç trasy – 29 km.
Czas wycieczki – 6 godzin.

TRASA 3
Sende┼ä – Jezioro Sende┼äskie – rezerwat Jastrz─ůbek – jezioro Jeziorko – Krzywy Ko┼éek – Skrwa Lewa – Sende┼ä.
Trasa obfituj─ůca w obiekty polodowcowe bardzo charakterystyczne dla m┼éodoglacjalnej rze┼║by terenu gminy ┼ü─ůck.
Mo┼╝liwo┼Ť─ç odwiedzenia artysty ceramika mieszkaj─ůcego w gajówce.

Przykładowy program zajęć:
w pracowni ceramicznej w ramach „SSM - Zielonej Szko┼éy’’ „Zapoznanie z zagadnieniami ceramiki ludowej i atrystycznej po┼é/─ůczone z wykonywaniem przedmiotów z gliny i innych mas”

1. Przejazd rowerami z Sendenia do gospodarstwa p. Jacka Skwarneckiego. Ogólne wprowadzenie uczniów w zagadnienia ceramiki (historia, materia┼éy, technologie).
2. Pokaz i omówienie obrazów wykonanych unikatow─ů, ceramiczn─ů technik─ů malarsk─ů.
3. Pokaz pracy na kole garncarskim.
4. Samodzielne wykonanie przez uczniów przedmiotów z gliny i innych mas (ma┼ée rze┼║by, naczynia, bi┼╝uteria, przedmioty toczone na kole).
5. Wypalanie w piecu garncarskim przedmiotów wykonanych przez uczestników.
6. W trakcie d┼éugotrwa┼éego procesu suszenia i wypalania (ok. 2 godzin) organizowane s─ů zaj─Öcia dodatkowe w zale┼╝no┼Ťci od wieku i zainteresowa┼ä, np. elementy szko┼éy przetrwania takie jak: przechodzenie po linie czy rozpalanie ogniska mokrym drzewem.
7. Z uwagi na po┼éo┼╝enie pracowni artysty (┼Ťródle┼Ťna enklawa) zaj─Öcia s─ů dodatkowo urozmaicone opowie┼Ťci─ů o ┼╝yciu blisko natury – bez pr─ůdu i telewizji.
8. Powrót rowerami do Sendenia.

D┼éugo┼Ť─ç trasy – 14 km.
Czas wycieczki – 4 godziny.

TRASA 4
Sende┼ä – Jezioro Bia┼ée – Lucie┼ä (zabytkowy ko┼Ťció┼é, szko┼éa – letnia galeria malarska) – jezioro Sumino – stanica harcerska Gorzewo – Sende┼ä.
Młodoglacjalna rzeźba terenu, jeziora polodowcowe.
D┼éugo┼Ť─ç trasy – 18 km.
Czas wycieczki – 4 godziny.
Mo┼╝liwo┼Ť─ç wyd┼éu┼╝enia trasy do o┼Ťrodka wypoczynkowego w Mia┼ékówku nad jeziorem Lubie┼äskim (+1 godzina).

TRASA 5
Sende┼ä – Korze┼ä ( Szko┼éa Podstawowa im. W Reymonta – Muzeum Wsi Polskiej, ko┼Ťció┼é parafialny ) – narzutowy g┼éaz polodowcowy – grób partyzanta w lesie ko┼éo Annopola – ┼ü─ůck – Sende┼ä.
D┼éugo┼Ť─ç trasy – 25 km.
Czas wycieczki – 5 godzin.

III. WYCIECZKI ROWEROWE DLA UCZESTNIKÓW „SSM – Zielonej Szko┼éy” w Sendeniu po┼é─ůczone z edukacj─ů ekologiczn─ů

• Szlak ┼╝ó┼éty rowerowy (kierunek Góry – przy cegielni) – ok. 10 km
• Szlakiem do tunelu – ok. 7 km.
• Wycieczka w kierunku Grabiny (do tunelu, le┼Ťnictwo Podgórze) – powrót ┼Ťcie┼╝k─ů dydaktyczn─ů do ┼ü─ůcka – 17 km.
• Szlakiem czerwonym (dooko┼éa Jeziora Sende┼äskiego – do D─Öbu Napiórkowskiego) – ok.6 km.
Tematyka zaj─Ö─ç: Co to jest rezerwat przyrody i jak go dzielimy ? Jakie zakazy obowi─ůzuj─ů w rezerwatach ? Wy┼éuszczarnia nasion.
Budowa lasu: warstwy, ocena najbardziej i najmniej nas┼éonecznionego pi─Ötra lasu, wyró┼╝nianie pi─Öter lasu z przyk┼éadami. Wykorzystanie lasu dla potrzeb cz┼éowieka. Okre┼Ťlenie wieku drzew (ro┼Ťliny iglaste). Mierzenie przyrostów sosny, przyczyny ró┼╝nych ich wielko┼Ťci.
Fazy rozwojowe drzewostanów (uprawa, m┼éodnik, tyczkowina itp.). Dlaczego stare drzewa rosn─ů w m┼éodym drzewostanie ? M┼éode pokolenie lasu (odnowienie naturalne). Dominuj─ůce gatunki drzew. Na podstawie kory okre┼Ťlamy gatunek drzewa. Korony drzew – kiedy wida─ç, ┼╝e drzewo jest chore ?
Bagno – zale┼╝no┼Ťci organizmów wspó┼ébytuj─ůcych w bagnie.

IV. PROPOZYCJA EDUKACJI PRZYRODNICZO LE┼ÜNEJ – wyjazd rowerowy z „SSM – Zielonej Szko┼éy” w Sendeniu

Obiektem edukacji s─ů bezpo┼Ťrednio s─ůsiaduj─ůce z wsi─ů Sende┼ä tereny rolne i le┼Ťne oraz jeziora, torfowiska ,bagna. Dla realizacji poznawczych celów w/w terenów proponuje si─Ö zaimprowizowane szlaki wg nast─Öpuj─ůcych tras :

I – trasa rowerowa 10km, prowadz─ůca przez rezerwat Jastrz─ůbek, ┼Üwietlist─ů D─ůbrow─Ö, ┼Ťniadanie pod my┼Ťliwsk─ů wiat─ů, powrót ko┼éo jeziora Sende┼ä
II – trasa rowerowa do rezerwatu ┼ü─ůck.
III – trasa rowerowa do rez. Jastrz─ůbek z 200 -letnim drzewostanem modrzewiowym, ┼é─ůcznie z drugim ┼Ťniadaniem spo┼╝ywanym w uroczysku Jeziorkowo.
IV – trasa rowerowa zaprojektowana dla zwiedzenia czterech rezerwatów Jastrz─ůbek, ┼ü─ůck, D─ůbrowa ┼ü─ůcka, Korze┼ä. Do pokonania szlak ok. 20km. Przewidywany czas 4-5 godz.
Podczas przemieszczania si─Ö wzd┼éu┼╝ w/w tras m┼éodzie┼╝ b─Ödzie mia┼éa umo┼╝liwione zapoznanie si─Ö z ca┼éokszta┼étem zagadnie┼ä botanicznych i zoologicznych, gospodarki le┼Ťnej ┼éowieckiej, rybackiej, jak równie┼╝ aspektami ochrony ┼Ťrodowiska i ochrony przyrody. Szeroka gama zbiorowisk ro┼Ťlinnych wyst─Öpuj─ůcych na tym terenie pozwoli na nauk─Ö rozpoznawania gatunków ro┼Ťlin towarzysz─ůcych poszczególnym siedliskom oraz poznawanie gatunków chronionych, jak : rosiczka, wawrzynki, lilia z┼éotog┼éów.

Przemieszczanie si─Ö przez drzewostany umo┼╝liwi demonstrowanie w poszczególnych obiektach elementów gospodarki le┼Ťnej jak : zalesienia, odnowienia, piel─Ögnowanie lasu, ci─Öcie piel─Ögnacyjne i r─Öbne.
W zale┼╝no┼Ťci od pory roku uczestnikom „SSM – Zielonej Szko┼éy” w Sendeniu proponuje si─Ö nauk─Ö rozpoznawania owadów, ptaków oraz ich g┼éosów.
Dzi─Öki bogatym zwierzostanom wyst─Öpuj─ůcym na tym terenie m┼éodzie┼╝ zapozna si─Ö z zasadami gospodarki ┼éowieckiej a w tym rozpoznawanie zwierzyny, jej tropów, ┼Ťladów jej bytowania.
Dla amatorów fotografowania i filmowania zwierzyny mog─ů by─ç udost─Öpnione ambony my┼Ťliwskie.
Przed rozpocz─Öciem cz─Ö┼Ťci terenowej przewiduje si─Ö jednogodzinne spotkanie kameralne po┼Ťwiecone zapoznaniu si─Ö z zasadami zachowania si─Ö w zwiedzanych obiektach, jak równie┼╝ umo┼╝liwi osobom prowadz─ůcym w─Ödrówki poznanie zainteresowa┼ä m┼éodzie┼╝y i jej potrzeb w zakresie edukacji przyrodniczo- le┼Ťnej.

V. Walory krajoznawcze Gostyni┼äsko – W┼éoc┼éawskiego Parku Krajobrazowego oraz jego otuliny- wyjazd rowerowy z „ SSM – Zielonej Szko┼éy” w Sendeniu

- rozdanie mapek rowerowych „Rowerem po ┼ü─ůcku i okolicach”
uczestnikom wycieczki rowerowej.
- omówienie szlaków turystycznych (pieszych, rowerowych)
- wyjazd tras─ů ┼ü─ůck – Sende┼ä – Soczewka (zwiedzanie pomnika
Przyrody 200 letniego dębu szypułkowego oraz efektownego dwu
pniowego ja┼éowca 135 letniego, dojazd do Krzywego Ko┼éka. Jad─ůc t─ů
drog─ů mijamy g┼éównie drzewostan sosnowy, nie brak tu jednak ┼Ťwierków,
brzóz oraz leszczyny. Mijamy równie┼╝ wiele okopów, jeden z nich to
d┼éugi rów przeciw pancerny, który zosta┼é wykopany w czasie okupacji
hitlerowskiej przez mieszkaj─ůcych w okolicy Polaków, zmuszonych do tej
pracy przez Niemców. Mniejsze rowy przystosowane by┼éy do strzelania
le┼╝─ůc, g┼é─Öbsze do strzelania kl─Öcz─ůc ).
W Krzywym Ko┼éku znajduj─ů si─Ö zabudowania mieszkalne oraz
wygrodzony wybieg dla koni i stajnie. Jad─ůc dalej doje┼╝d┼╝amy do
pozosta┼éo┼Ťci budowli po starym m┼éynie wodnym na rzece Skrwie
Lewej. W tym miejscu mo┼╝na podziwia─ç bardzo stare drzewo, stare
wierzby, drzewostan ┼Ťwierkowo – jesionowo – olchowy, las mieszany z
przewag─ů sosny, d─Öbu, brzozy z domieszk─ů ┼Ťwierku, lipy i jawora.
- powrót na oznakowany szlak, wzd┼éu┼╝ którego widoczne s─ů rowy
strzeleckie, dojazd do betonowego bunkra z okresu II wojny ┼Ťwiatowej.
Bunkier dobrze zachowany. Nast─Öpnie kierujemy si─Ö w stron─Ö ulicy, która
na prawo prowadzi do Sendeniu a na lewo do Soczewki. My jedziemy
prosto, poniewa┼╝ w lesie jakie┼Ť 40m od drogi znajduje si─Ö kolejny bunkier.
- powrót do „SSM -Zielonej Szko┼éy” w Sendeniu.

URZ─äDZENIA EKOLOGICZNE NA TERENIE PLACÓWKI
„SSM - Zielona Szko┼éa” w Sendeniu wyposa┼╝ona jest w urz─ůdzenia przyjazne ┼Ťrodowisku, takie jak:
- kotłownia na biomasę
- hydroponiczna oczyszczalnia ┼Ťcieków wraz z monitoringiem
- zamontowane na dachu kolektory słoneczne,
Wymienione urz─ůdzenia ekologiczne s┼éu┼╝─ů cz┼éowiekowi i ┼Ťrodowisku naturalnemu, obok funkcji u┼╝ytkowej spe┼éniaj─ů tak┼╝e wa┼╝n─ů rol─Ö edukacyjn─ů.

KOLEKTORY SŁONECZNE
Niewyczerpalnym, najwi─Ökszym i czystym ekologicznie ┼║ród┼éem energii jest m.in. energia promieniowania s┼éonecznego, a najprostszym urz─ůdzeniem do jej praktycznego wykorzystania jest kolektor s┼éoneczny.
Energia s┼éoneczna nagrzewa kolektory s┼éoneczne, w których znajduje si─Ö glikol lub inny p┼éyn o niskiej temperaturze wrzenia. Glikol przekazywany jest dalej do zasobników, a z zasobników energia cieplna przekazywana jest do ogrzania ciep┼éej wody, która bezpo┼Ťrednio ju┼╝ jest u┼╝ywana przez cz┼éowieka. Kolektory najcz─Ö┼Ťciej montowane s─ů na dachach budynku.

Powy┼╝szy wykres przedstawia szacunkowy stopie┼ä pokrycia zapotrzebowania ciep┼éa potrzebnego do podgrzania c. w. u. energi─ů s┼éoneczn─ů przy wykorzystaniu prawid┼éowo dobranej i wykonanej instalacji solarnej.

KOT┼üOWNIA NA BIOMAS─ś
W Polsce biomasa jest podstawowym wykorzystywanym ┼║ród┼éem energii odnawialnej.
Zgodnie z Rozporz─ůdzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 9 grudnia 2004 roku biomasa to sta┼ée lub ciek┼ée substancje pochodzenia ro┼Ťlinnego lub zwierz─Öcego, które ulegaj─ů biodegradacji, pochodz─ůce z produktów, odpadów i pozosta┼éo┼Ťci z produkcji rolnej oraz le┼Ťnej, a tak┼╝e przemys┼éu przetwarzaj─ůcego ich produkty, a tak┼╝e cz─Ö┼Ťci pozosta┼éych odpadów, które ulegaj─ů biodegradacji (Dz.U. Nr 267, poz.2656).
Biomas─ů jest w zasadzie ka┼╝da materia organiczna, jednak do celów energetycznych wykorzystywana jest przede wszystkim biomasa pochodzenia ro┼Ťlinnego. Jest podstawowym ┼║ród┼éem energii odnawialnej w Polsce, a jej wykorzystanie przyczynia si─Ö do ograniczenia emisji dwutlenku w─Ögla.
Biomasa – rodzaj: drewno kawa┼ékowe w „SSM – Zielonej Szkole” w Sendeniu zastosowane jest jako paliwo do ogrzewania budynku.

Rodzaje biomasy ró┼╝ni─ů si─Ö w┼éa┼Ťciwo┼Ťciami fizyko – chemicznymi i tym samym proces ich spalania przebiega w odmienny sposób. Najwa┼╝niejsz─ů cech─ů paliwa biomasowego jest jego warto┼Ť─ç energetyczna, która zale┼╝y przede wszystkim od wilgotno┼Ťci (zawarto┼Ťci wody). Im wi─Öcej wody, tym mniejsza warto┼Ť─ç energetyczna.

Podstawowe rodzaje biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne:
1. drewno kawa┼ékowe – stosunkowo du┼╝e kawa┼éki litego drewna w postaci szczap, polan, k┼éód,
2. trociny – produkt uboczny przemys┼éu drzewnego, powstaj─ůcy podczas obróbki drewna,
3. zr─Öbki – ma┼ée kawa┼éki drewna, najcz─Ö┼Ťciej o d┼éugo┼Ťci do 5 cm i nieregularnych kszta┼étach,
4. brykiet drzewny – odpady drzewne sprasowane w formie walca lub kostki,
5. pelety drzewne – granulat z trocin, o d┼éugo┼Ťci kilku centymetrów i ┼Ťrednicy 6 -25mm,
6. s┼éoma – stosowana jest s┼éoma zbó┼╝ oraz rzepaku, sprasowana w baloty lub brykiety,
7. ziarno energetyczne – w celach energetycznych zastosowanie znajduje przede wszystkim ziarno owsa.

HYDROPONICZNA OCZYSZCZALNIA ┼ÜCIEKÓW – EKOPAN
Oczyszczalnia hydroponiczna w Sendeniu Ma┼éym przeznaczona jest dla 70 osób. W Polsce znane s─ů tzw. „oczyszczalnie korzeniowe”. ┼Ücieki do oczyszczalni doprowadzane s─ů trzech gospodarstw domowych oraz z „SSM – Zielonej Szko┼éy”.
Dzia┼éanie oczyszczalni oparte jest na wykorzystaniu naturalnych zespo┼éów ro┼Ťlin i zwierz─ůt wyst─Öpuj─ůcych w strefach pobrze┼╝a i litoralu jezior. Naturalne zasoby ro┼Ťlin i zwierz─ůt umieszczone zostaj─ů w sztucznych, zoptymalizowanych warunkach, które eliminuj─ů niekorzystny wp┼éyw warunków klimatycznych i zapewniaj─ů wysok─ů efektywno┼Ť─ç procesów oczyszczania przez ca┼éy rok.
Oczyszczalnia ekologiczna zbudowana jest z zanurzonego z┼éo┼╝a biologicznego umieszczonego w komorze pod powierzchni─ů ziemi i z cz─Ö┼Ťci naziemnej. W cz─Ö┼Ťci naziemnej oczyszczalni rozwija si─Ö wiele gatunków ro┼Ťlin wodnych oraz zwierz─ůt (bezkr─Ögowców zamieszkuj─ůcych naturalne zbiorniki wodne). Zespó┼é ro┼Ťlin i zwierz─ůt tworzy biocenoz─Ö, która podobnie jak ma to miejsce w naturze, oczyszcza wod─Ö z zanieczyszcze┼ä oraz bakterii rozwijaj─ůcych si─Ö w cz─Ö┼Ťci podziemnej. Cykliczna praca pompy mamuciej powoduje raptowny ruch wody mieszaj─ůc j─ů z tlenem i ┼╝ywymi sk┼éadnikami biocenozy. Osad nadmierny w oczyszczalni jest zjadany przez bezkr─Ögowce wodne. Konsumentami osadu najcz─Ö┼Ťciej s─ů larwy owadów wodnych, które opuszczaj─ů hydroponik jako doros┼éy fruwaj─ůcy owad (np. Chronomidae – ochotki). Oczyszczona woda odp┼éywa grawitacyjnie do sztucznego zbiornika - stawu. W okresie zimy nasadzone ro┼Ťliny s─ů nadal ┼╝ywe – obumieraj─ů jedynie cz─Ö┼Ťci nadwodne, natomiast k┼é─ůcza i korzenie funkcjonuj─ů nawet w najwi─Öksze mrozy, poniewa┼╝ woda na z┼éo┼╝u hydroponicznym ma zawsze minimaln─ů temperatur─Ö +4°C.

HISTORIA POWSTANIA PLACÓWKI
„SSM - Zielona Szko┼éa” w Sendeniu o zasi─Ögu ponadregionalnym – powo┼éana Uchwa┼é─ů Rady Gminy ┼ü─ůck w dniu 25.06.2003r.
Oficjalne otwarcie placówki – 28 listopada 2003 roku. Przyj─Öcie pierwszej grupy nast─ůpi┼éo 26 kwietnia 2004r.

W 1965 roku w pi─Öknej miejscowo┼Ťci – Sende┼ä powsta┼éa Szko┼éa Podstawowa tzw. „Tysi─ůclatka”. W pó┼║niejszym czasie z powodu mniejszej ilo┼Ťci dzieci przekszta┼écono placówk─Ö w Szko┼é─Ö Filialn─ů im. W┼éadys┼éawa Broniewskiego w Sendeniu Du┼╝ym. Placówka dzia┼éa┼éa do czerwca 2003 roku .
Od kwietnia 2004 roku ca┼é─ů par─ů ruszy┼éa dzia┼éalno┼Ť─ç Modelowego Wiejskiego Centrum Ekoturystyki Przyjaznego ┼Ürodowisku – Zielonej Szko┼éy w Sendeniu. Powstanie tak wspania┼éej placówki by┼éo mo┼╝liwe dzi─Öki wielkiemu zaanga┼╝owaniu Regionalnego Centrum Edukacji Ekologicznej w P┼éocku oraz w┼éadz Urz─Ödu Gminy ┼ü─ůck.
Do dzi┼Ť wielu ludzi zastanawia si─Ö: Gdzie le┼╝y Sende┼ä? A mo┼╝e S─Öde┼ä? Otó┼╝ miejscowo┼Ť─ç Sende┼ä nie istnieje . Jest tylko Sende┼ä Du┼╝y i Sende┼ä Ma┼éy. Dlaczego tak jest mo┼╝e wyja┼Ťni─ç nam legenda przekazywana z pokolenie na pokolenie

LEGENDA O SENDENIU
W dawnych czasach ┼╝y┼é sobie bogaty gospodarz, który posiada┼é ogromny maj─ůtek. Mia┼é du┼╝o ziemi i robotników, którzy ja uprawiali. Wychowywa┼é dwóch synów, których bardzo kocha┼é.
Bracia bardzo si─Ö szanowali i pomagali sobie we wszystkich k┼éopotach. Pewnej nocy gospodarzowi przy┼Ťni┼éa si─Ö historia, która sta┼éa si─Ö rzeczywisto┼Ťci─ů. Otó┼╝ pomi─Ödzy synów pad┼éo ziarno niezgody, a ojciec by┼é zmuszony do podzia┼éu maj─ůtku.
K┼éótnia pomi─Ödzy synami wywo┼éa┼éa u niego wielki smutek.
Gdy wyszed┼é wraz z synami na pole, wytyczy┼é na ┼Ťrodku lini─Ö graniczn─ů, która oddzieli┼éa maj─ůtki synów. Praw─ů cz─Ö┼Ť─ç ofiarowa┼é starszemu synowi, a lew─ů da┼é m┼éodszemu. Wtedy opowiedzia┼é im swój proroczy sen.
Synowie, ┼╝eby upami─Ötni─ç sen ojca, nazwali swe osady SENDENIEM.
Pierwszy syn jako, ┼╝e by┼é starszy, doda┼é do nazwy wyraz – Du┼╝y, a m┼éodszy – Ma┼éy. W ten sposób powsta┼éy dwie s─ůsiaduj─ůce ze sob─ů wioski: Sende┼ä Ma┼éy i Sende┼ä Du┼╝y.
Dzisiaj w miejscu, gdzie gospodarz wytyczy┼é linie graniczn─ů znajduje si─Ö ruchliwa ulica.
Katarzyna Długołęcka

JEZIORA W OKOLICY „SSM – ZIELONEJ SZKO┼üY” w SENDENIU
Jezioro Sendeń
Jest jednym z najczystszych akwenów wodnych na terenie Gostyni┼äsko-W┼éoc┼éawskiego Parku Krajobrazowego, wody zaliczone zosta┼éy do II klasy czysto┼Ťci. Wokó┼é ca┼éego niemal jeziora, a szczególnie w zachodniej cz─Ö┼Ťci rozwin─Ö┼éo si─Ö torfowisko, które rozpoznamy po licznie wyst─Öpuj─ůcych niskich okazach brzóz i sosen. Dominuj─ů tam mchy torfowce, ┼╝urawina b┼éotna oraz okazy owado┼╝ernej i chronionej rosiczki okr─ůg┼éolistnej.
Powierzchnia 14,2 ha
G┼é─Öboko┼Ť─ç max. 2,5 m
G┼é─Öboko┼Ť─ç ┼Ťred. 1,2 m
Splot szlaków pieszych:
• czerwonego im. Boles┼éawa Krzywoustego,
• ┼╝ó┼étego-szlak g┼éówny kotliny P┼éockiej:
Jez. Ciechomickie – Jez. Górskie – Grabina – ┼ü─ůck – Jez. Sende┼ä.
Jezioro Białe
Powierzchnia 150,2 ha
Dlugo┼Ť─ç max. 2275 m
Szeroko┼Ť─ç max. 775 m
G┼é─Öboko┼Ť─ç max. 31,5 m
G┼é─Öboko┼Ť─ç ┼Ťred. 9,9 m
Obj─Öto┼Ť─ç 14 885 ty┼Ť. m³



Wstecz | Do góry
Pogoda

Kalendarium

Copyright by Gmina Łąck    |    Wykonanie: Plocman